Geeft uw stem de doorslag?

Debat De Kom
Ineke (IMG_1461).jpg
Door Ineke Schiltkamp op 16 maart 2018 om 16:00

Geeft uw stem de doorslag?

“Bij grote besluiten of plannen voor de wijk krijgt de stem van de wijkbewoners de doorslag.“

Dat was één van de stellingen waarover de lijsttrekkers dinsdagavond 14 maart in De Kom debatteerden. Het bleek een dilemma te zijn, want natuurlijk is de inbreng van wijkbewoners heel belangrijk bij het nemen van grote beslissingen, maar moet hun stem ook de doorslag geven?

De debaters, onder wie onze lijsttrekker Martin Monrooij, waren het er over eens dat er vaak ook andere belangen meewegen en dat de afweging daarvan uiteindelijk door de raadsleden moet worden gedaan. Zij beslissen welke keuzes er voor de stad worden gemaakt. Dat is niet altijd goed te begrijpen voor inwoners die zeer betrokken zijn geweest bij het proces en andere wensen voor hun wijk hadden.

Wanneer de stem van de bewoners niet de doorslag geeft, ligt de gedachte op de loer dat de stem van de bewoners niet gehoord wordt, of niet belangrijk wordt gevonden. Maar is dat wel zo? De raadsleden die de diverse belangen afwegen, zijn toch door diezelfde inwoners gekozen? Zij vertegenwoordigen niet alleen die inwoners die mee doen aan participatietrajecten, maar ook inwoners die dat niet kunnen of willen. Elk raadslid zoekt naar het goede voor de stad. Daarbij spelen soms ook nog landelijke of provinciale opgaven een rol. Ook voor die opgaven dragen de raadsleden verantwoordelijkheid.

Het beste wat u dus kunt doen, is kiezen voor de juiste raadsleden zodat uw stem bij grote besluiten of plannen toch de doorslag kan geven. Zo wil de ChristenUnie bijvoorbeeld graag dat er meer wordt ingezet op woningen in het middensegment om de doorstroming op gang te brengen en willen wij dat de wijken van Nieuwegein groen en leefbaar blijven.

Vindt u deze dingen ook belangrijk?

Stem dan woensdag 21 maart op de ChristenUnie Nieuwegein, want uw stem is waardevol.

Labels: , ,