Terugblikken en vooruitkijken met Martin Monrooij

Door Martin Monrooij op 29 december 2018 om 08:00

Terugblikken en vooruitkijken met Martin Monrooij

Het jaar 2018 is bijna voorbij, hoe kijk je terug op dit politieke jaar?

Ik kijk met gemengde gevoelens terug. Eerst de goede zaken: We hebben een heel mooi verkiezingsresultaat gehaald! We hebben meer dan 10% stemmenwinst gehaald en onze twee zetels mogen houden.

Hier zijn we heel blij mee. Het volgende goede nieuws is dat Sirodjini Kuijpers en Madelon Voorthuijsen de fractie zijn komen versterken als commissielid. Ineke en ik zijn blij met de steun van deze nieuwe generatie!

We vonden het wel jammer dat de ChristenUnie niet is uitgenodigd om met de coalitie onderhandelingen mee te doen. Naar onze mening hadden wij ook prima in het plaatje kunnen passen, maar helaas zijn er andere keuzes gemaakt.

Tot slot merk ik dat er politiek op dit moment weinig gebeurd. Commissievergaderingen vallen nogal eens uit vanwege gebrek aan agendapunten. Dit college schiet nog niet hard op met nieuw beleid. Kennelijk is dat nog niet hard nodig.

Waar gaat de ChristenUnie Nieuwegein zich voor inzetten in 2019?

We zullen ons het komende jaar weer inzetten op de drie punten waar het ons in de verkiezingen ook om te doen was: een veilige stad, zorg voor elkaar en een schone stad.

We merken om ons heen dat onze inwoners de veiligheid belangrijk vinden. Bijna elke week staat Nieuwegein wel in het nieuws als het gaat om drugs, inbraken, autobranden en diefstal. Dat is slecht voor de stad en daar moeten we ook wat aan gaan doen.

Daarnaast zie je dat er vereenzaming is onder ouderen en dat niet iedereen meer mee kan doen met sociale activiteiten. Wij steunen ook in 2019 initiatieven die er voor zorgen dat inwoners betrokken blijven bij onze samenleving en actief mee kunnen doen.

Tot slot maken wij ons al jaren druk over een schone en milieuvriendelijke stad. Mede dankzij de ChristenUnie wordt er veel meer geld aan onderhoud in de stad gepleegd. Een schone stad is de basis voor de gezonde stad!

Welke boodschap heb je voor de inwoners van Nieuwegein?

Ik zou graag een oproep willen doen aan al onze inwoners om om te zien naar elkaar en met elkaar de handen uit de mouwen te steken om Nieuwegein een schone, groene, sociale en milieuvriendelijke stad te maken. De stad maken we met zijn allen en kan niet door een paar mensen draaiend worden gehouden.  Ik denk soms wel eens dat mensen er te veel van uit gaan dat een ander het klusje wel opknapt en daarom zelf geen initiatief neemt. Dat is jammer. Hoe meer mensen er actief zijn, des te meer we kunnen bereiken!