Verslag bezoek Mirjam Bikker

profiel foto
Door Webredactie Nieuwegein op 19 februari 2022 om 18:29

Verslag bezoek Mirjam Bikker

Op zaterdag 19 februari 2022 bracht Mirjam Bikker, tweede kamerlid voor de ChristenUnie, een bezoek aan onze lokale ChristenUnie fractie.

Landelijk heeft Mirjam Bikker in de korte tijd van haar Kamerlidmaatschap al bekendheid gekregen door haar stellingname tegen het zogenaamde 2G-beleid. Zij stelde als alternatief voor om alle bezoekers aan evenementen te laten testen, ongeacht of mensen wel of niet gevaccineerd zijn.

Met de kandidaat raadsleden van IJsselstein en Nieuwegein ging Mirjam in gesprek over de huisvesting van kwetsbare asielzoekers in de regio. De meeste gemeenten in de regio Utrecht hebben moeite om te voldoen aan de taakstelling om genoeg statushouders aan een huis te helpen.

We hebben de mogelijkheden besproken om speciaal voor deze doelgroep versneld te bouwen, zoals bijvoorbeeld is gebeurd bij het oude stadhuis van Nieuwegein. In IJsselstein heeft de wethouder ook een initiatief genomen om te bouwen aan de rand van IJsselveld-West. Dit soort initiatieven omarmen we voor de korte termijn, maar op de lange termijn is er structurele woningbouw nodig, zeker in IJsselstein. Daarbij lijkt samenwerking in de regio met regie vanuit de provincie om woningbouw ten westen of noorden van IJsselstein mogelijk te maken de sleutel tot succes, Mirjam Bikker gaf aan dat hiervoor ook in het regeerakkoord mogelijkheden zijn opgenomen. Op deze manier kan ook de kostbare natuur van het historische Kromme IJssel gebied beschermd worden, aangezien het huidige college juist dit bijzondere gebied wil gaan bebouwen. Met alleen woningen zijn we er alleen nog niet. Goede persoonlijke begeleiding, mogelijkheden voor werk en opleiding, en sociale contacten zijn minstens net zo belangrijk voor statushouders om hun weg te vinden in onze gemeenten. De samenleving heeft hierin een belangrijke rol. We willen verder nadenken hoe de gemeente dit goed kan inrichten.

Tijdens de lunch werd ook besproken of we als gemeenten meer kunnen doen om ex-gedetineerden meer kansen te geven om weer volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Hierover willen beiden fracties het gesprek aangaan met ervaringsdeskundigen om na te gaan op welke manier gemeenten hierin een rol kunnen spelen. Het signaal van Mirjam Bikker was duidelijk: de gemeenten hebben hierin een belangrijke rol en de burgemeester in het bijzonder, maar het onderwerp krijgt meestal niet de prioriteit die het wel mag hebben.

Na een heerlijke lunch, was er nog kort tijd voor een foto en een mooie vlog voordat Mirjam weer vertrok naar haar volgende locatie in Utrecht.

We kijken terug op een kort maar inspirerend werkbezoek.