Oekraïense vluchtelingen in Nieuwegein

Anneloes (IMG_1472).jpg
Door Anneloes Voorberg op 11 oktober 2022 om 19:53

Oekraïense vluchtelingen in Nieuwegein

Kort geleden werden wij verrast door het bericht dat de gemeente Oekraïense vluchtelingen wil opvangen in het gebouw van het schippersinternaat en de kinderopvang, in beheer van Meander-Prokino (Industrieweg 1). Het plan is om op korte termijn vluchtelingen op de 1e etage van het gebouw te huisvesten en begin 2023 in het hele gebouw.

Dan moeten de kinderen in tijdelijke gebouwen op het terrein opgevangen worden. Wij hebben hier best wat vragen en zorgen over. Vooropgesteld, wij zijn voor het opvangen van vluchtelingen, maar wel op de juiste plek en onder de juiste voorwaarden. En in dit geval: met oog op de belangen van de kinderen, met name de kinderen die wonen op het schippersinternaat. Daar hebben wij nog onze twijfels over.We hebben hierover vanuit de fractie daarom vragen gesteld aan de burgemeester tijdens de avond van de stad (22 september). Ook zijn we naar de informatieavond geweest op 28 september. Belangrijkste zorg die toen is gedeeld: hoe zorgen we ervoor dat de situatie voor de schipperskinderen prettig en veilig blijft en met zo min mogelijk onrust (zeker omdat er voor hen al zoveel onzeker is)?

Wat ons wel heeft gerustgesteld is dat de groep Oekraïeners al langer in Nieuwegein woont en dus al bekend is. De bestaat uit jonge vrouwen, deels met kinderen, en een groep ouderen. Ze zorgen goed voor elkaar en veroorzaken tot nu toe geen overlast. Vanuit onder andere Steunpunt Vluchtelingen Nieuwegein is er begeleiding waar nodig. Daarin zit ook niet onze zorg. Die zit met name in wat dit betekent voor de schipperskinderen en het schippersinternaat.

Momenteel is het nog niet zeker of de plannen doorgaan zoals ze er nu liggen. Daarvoor moeten zowel Meander-Prokino als de gemeente nog een besluit nemen. Het is ons nog niet duidelijk hoe lang deze groep opgevangen zou gaan worden en of het college of de raad hier een besluit over gaat nemen.

We zullen deze ontwikkeling kritisch blijven volgen en willen hier vragen over stellen tijdens de komende raadsvergadering.

Heeft u vragen of zorgen? Neem dan gerust contact met ons op. fractie@nieuwegein.christenunie.nl

Labels: