Raadsvergadering 3 nov 2022

Door Madelon Voorthuijsen op 10 november 2022 om 19:28

Raadsvergadering 3 nov 2022

Programmabegroting Nieuwegein

Het onderwerp van de avond was voornamelijk de programma begroting. Voor de meeste partijen een ideaal moment om hun onderwerpen nog eens onder de aandacht te brengen. We vonden het mooi dat er in de programmabegroting beschreven wordt dat de gemeente het verbeteren van de dienstverlening nodig vindt omdat de kwaliteit

van de uitvoering steeds belangrijker wordt. Wij denken dat dat gaat zorgen voor meer vertrouwen van de inwoners in de overheid. In onze bijdrage vroegen we wethouder van Engelen om een toezegging om te meten of de zogenaamde MOR meldingen (algemene melding die je kan maken via de website over bijvoorbeeld een kapotte glijbaan o.i.d.) ook naar tevredenheid zijn van de inwoners, dit zegde hij toe.

Verder vroegen we wederom aandacht voor de financiële reserves van de gemeente. Wethouder Eggengoor was van mening dat het Rijk in september het verwachtte tekort van de begroting (ravijnjaar 2026) wel ging aanvullen. Dit is helaas tot op heden nog niet het geval. Preventieve suggesties van onze kant worden tot nu toe helaas niet overgenomen.

Wat betreft de subsidie klimaatadaptatie benadrukten wij dat versnelling nodig is.

Over het onderwerp ‘pooierproblematiek’ dienden wij een motie in. Het is een onderwerp wat ons zeer aan het hart gaat. Het was geen makkelijk onderwerp om aan te snijden en misschien is het soms makkelijker om ervan weg te blijven. Ook gezien wij er in het dagelijks leven waarschijnlijk geen ‘last’ van hebben. Het begint tegenwoordig al op de basisscholen. Jonge meiden worden klaargestoomd om op de middelbare scholen andere meiden te ronselen. Corona heeft deze problematiek een boost gegevens zo lijkt het, in combinatie met de stijging in armoede. In een gesprek door ons gevoerd met Marieke Dekker, directeur van st. Pretty Woman, komt naar voren dat in 2021 ten opzichte van 2020 seksueel grensoverschrijdend gedrag met 15% is gestegen. Het Centrum voor mensenhandel en kinderhandel rapporteert dat 1 op de 3 meisjes en 1 op de 6 jongens slachtoffer is van dit grensoverschrijdende gedrag. Ook vermelden zij dat 1 op de 6 kinderen die met seksueel misbruik te maken heeft wordt verhandeld door eigen ouders. Laat dit laatste even bezinken. Voor ons waren de ervaringen van st. Pretty Woman voldoende om dit heel serieus te nemen. Het is nu nodig dat er structureel en ambitieus beleid komt in Nieuwegein als het gaat om mensenhandel. De motie is uiteindelijk unaniem aangenomen door de raad. De oproep aan het college is om binnen het tweede kwartaal van 2023 structureel beleid in te voeren en hierbij ook aandacht te hebben voor de positie van sekswerkers en hier uitstapbeleid aan toe te voegen.