Impressie Kaderraad 2024

Madelon op de markt (IMG_1539).jpg
Door Madelon Voorthuijsen op 13 juli 2024 om 11:31

Impressie Kaderraad 2024

Algemene beschouwingen (bespreking jaarrekening 2023 en kadernota 2025)

Soms denk ik, het wordt er allemaal niet makkelijker op in de politiek. En blijkbaar doen we daar als verkozen volksvertegenwoordigers soms zelf aan mee. Vorige week in de Tweede Kamer was het debat niet van niveau te noemen. En over de inhoud ging het al helemaal niet. Het lijkt wel alsof de trend uit Amerika, om elkaar als persoon af te branden, is overgewaaid. Wij als partij hopen dat we op lokaal niveau hier nooit aan mee zullen doen. Dat wij als Nieuwegeinse raad kunnen zeggen ‘dat hier nooit!’. Wij willen namelijk debatteren op inhoud en ons hard maken voor die inwoners die het nodig hebben dat wij voor hen in de bres staan.

Want ook al gaat het straks in de Tweede Kamer misschien minder over die ‘ene’ en die 'kwetsbare'. Ik geloof dat wij hier wel degelijk met elkaar het verschil kunnen maken. Voor mij voelt het soms, dat we als kleine ChristenUnie fractie een druppel op de gloeiende plaat zijn. Gedachten komen dan in mij op, waarbij ik mij afvraag of het allemaal wel zin heeft. Herkennen jullie dat misschien? En dan heb ik het niet over dat je eer, of bevestiging van mensen nodig hebt. Maar gewoon het idee, dat wat we hier met elkaar doen, er toe doet. En dat is best moeilijk om concreet te maken. Ik herinner mij dan de tekst uit de Bijbel die zegt dat als je God vertrouwt met heel je hart en niet steunt op je eigen inzicht, en Hem kent in al je wegen, Hij je paden recht zal maken. Dat geeft mij hoop en doorzettingsvermogen, het hangt dus niet alleen van ons af. En lieve collega’s, inzicht en rechte paden kunnen we wel gebruiken. Dit wens ik ons allen dan ook toe. (spreuken 3:5-6)

Wat betreft de jaarrekening 2023: Bij het programma versterking eigen kracht is het percentage behaalde doelen gedaald van van 95% naar 84% ten opzichte van vorig jaar. Dat is wat minder goed nieuws.

We zijn wel blij om te lezen hoe de uitwerking van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid wordt uitgerold en welke programma’s daaruit voortkomen. Zoals de inzet van de toegekende subsidie Specifieke Uitkering Kansrijke Wijk van 5,5 miljoen. We hopen dat we de input hiervan in maatschappelijke winst terug gaan zien. En dat we vanuit het Rijk groen licht krijgen én houden om deze programma’s te kunnen blijven uitwerken.

Ook  wordt er in de jaarrekening steeds de nadruk gelegd op preventie, wij hopen dat deze koers wordt vastgehouden en doorontwikkeld. De Koers Sociaal Domein tot 2040 biedt een duidelijke richting voor de toekomstige uitvoering van taken en projecten. Dat wil zeggen: Het bevorderen van gemeenschapszin, gelijke kansen voor bestaanszekerheid en toekomstbestendige ondersteuning en zorg.

We zouden deze doelen graag nog meer terug willen zien in de samenwerking met partners die de samenleving versterken. Denk bijvoorbeeld aan informele zorg middels bestaande netwerken in de wijken, verenigingen, kerken en andere religieuze instellingen. Dit is echt essentieel om sociale programma’s te laten slagen! Sociale cohesie en daarmee het bevorderen van gemeenschapszin en gelijke kansen, daar is voortdurende aandacht nodig. Hier hebben we een lange adem voor nodig.

Om de kwetsbare inwoners te beschermen zou er volgens onze fractie de focus moeten liggen op: Integratie van statushouders. Dus de inburgeringsprogramma's en vooral taalonderwijs.  Zo worden ze snel zelfredzamer en minder kwetsbaar. Maar ook het minimabeleid; verlaag de drempels voor inwoners om dingen aan te vragen. En onze jeugd; we zijn onderdeel van het Programma ‘Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Op onze scholen worden kinderen al geronseld en gegroomd om carrière te maken in de criminaliteit. De problemen zijn momenteel te groot om aan leerkrachten en ouders zelf over te laten. Hierbij hebben zij professionele hulp nodig.

Wat betreft de samenwerking met Pretty Woman, vinden wij het belangrijk dat naast voorlichting die op scholen gegeven wordt, ook zo snel mogelijk preventieve activiteiten in de wijk gaan starten om zo bijvoorbeeld signalen van mensenhandel zo snel mogelijk te op te pikken. En dat hiervoor structurele middelen beschikbaar zijn.

Na beantwoording van onze technische vraag over de meetbaarheid van kwaliteit van zorg, zien we dat de gemeente inzet op toetsing van financiën en mogelijke fraude daarbij. Ook monitoren we de duur en de doorstroom. Er is een HKZ keurmerk aanwezig, en ik weet uit eigen werkervaring wat dit inhoudt,  maar wij vragen ons af of dit bij elke partner het geval is? Kan de wethouder hier antwoord op geven? Wat ons betreft mist er dan nog efficiëntiemeting. Bijvoorbeeld wat de kwaliteit is van de gegeven zorg en welk cijfer geeft de client zelf aan deze organisatie, is het probleem waarmee de client kwam opgelost of in ieder geval verbetert? Zou de wethouder kunnen zeggen of we ook op die manier kunnen kijken naar de kwaliteit van zorg? Of dat we hier nog meer de nadruk op kunnen leggen? Ook dit horen we graag.

Over het groen: Dank dat de hoeveelheden groen nu onderdeel zijn van de jaarrekening. Dit geeft ons inzicht. Daarbij valt wel op dat het aantal bomen zo goed als gelijk is gebleven, terwijl het andere groen wel is toegenomen. Bomen zijn van grote waarde voor de stad.

Wat betreft de kadernota en het financieel meerjarenperspectief: Wij zien liever niet dat de begroting sluitend gemaakt wordt met een greep uit de algemene reserve en de opbrengsten van de groei van de stad. De wethouder gaf tijdens de avond voor de stad aan, dat de middelen ‘groei van de stad’ na 2025 niet meer ingezet zullen worden om het tekort tegen te gaan. Wat ons betreft moeten we ons echt maximaal inzetten om werk te maken van deze sluitende begroting. Het feit dat het proces zo lang duurt, getuigt niet echt van een hoge urgentie.

Daarom dienen wij Motie 70 uitvoeren bezuinigingsmaatregelen in samen met De Unie en Ieders Belang, zodat wij zeker weten dat het college deze maatregelen ook gaat behandelen bij de begroting. De verantwoordelijkheid voor een sluitend meerjarenperspectief ligt bij de raad en wij vinden dat wij met deze motie onze rol als raad passend invullen.

Verder is onze oproep om de gevolgen van mogelijke bezuinigingen goed in beeld te hebben en te bespreken met de mensen die ermee te maken zullen hebben (zoals de partners in de stad). Neem hen serieus en gebruik die denkkracht om tot goede oplossingen te komen om zaken efficiënter te organiseren zonder onze kwetsbare inwoners tekort te doen en zonder de vele vrijwilligers hierbij te benadelen. We zien ook dat er verschillende maatregelen te nemen zijn die niet direct grote gevolgen hebben en toch bijdragen aan een kleiner gat in de begroting. Wij hebben de wethouder nog niet duidelijk horen zeggen dat dit ook daadwerkelijk allemaal uitgevoerd gaat worden. Dus wij zeggen: doen!