Afval scheiden in Nieuwegein: het is tijd voor verandering

Recycelen
Door Ineke Schiltkamp op 1 april 2019 om 08:00

Afval scheiden in Nieuwegein: het is tijd voor verandering

Wij zijn van mening dat de manier waarop we in Nieuwegein afval scheiden achterhaald is. Er kunnen veel betere resultaten worden bereikt door het invoeren van het zogeheten nascheiden. Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 28 maart 2018 gepleit voor het stoppen met de voorbereidingen van het omgekeerd inzamelen.

Samen met SP, VVD, Lokale Vernieuwing en CDA hebben we daarom een amendement ingediend waarin we het college opdracht geven om voor het scheiden van restafval en plastic/metaal/drankenkartons (PMD) over te gaan op nascheiding. Ook luiers en incontinentiemateriaal kunnen hierbij worden betrokken. Ons amendement is met een grote meerderheid van stemmen aangenomen.

Wat betekent dit nu verder?

Voorlopig verandert er nog niets aan de manier waarop inwoners het afval moeten scheiden. Eerst moet er nu een afvalverwerker worden gevonden die het restafval en PMD voor Nieuwegein gaat nascheiden. Als dat zover is, kunnen restafval en PMD weer in dezelfde container. Nieuwegeiners hoeven in de toekomst dus niet zelf met hun restafval naar een container in de wijk te lopen.

De afvalverwerker zorgt er dan voor dat een zo hoog mogelijk scheidingspercentage wordt gerealiseerd. Glas, papier en gft moeten dan nog steeds in hun eigen bak, dat kan op dit moment nog niet door nascheiding worden gedaan. Voorlopig verandert er dus nog niets aan de manier waarop we ons afval moeten scheiden.