Impressie raadsvergadering 9 juli

begroting.jpg
Door Martin Monrooij op 22 juli 2020 om 11:12

Impressie raadsvergadering 9 juli

Op 9 juli vergaderde de gemeenteraad over de jaarrekening 2019 en de koersnota 2021. Wij hadden geen bijzondere vragen over deze stukken.

De jaarrekening sloot in onze ogen redelijk aan bij de laatste voorspellingen. Alleen het grondbedrijf gaf andere resultaten aan dan er verwacht was. Voor ons was er geen enkel beletsel om de jaarrekening goed te keuren. De koersnota schetste een beeld naar de begroting 2021. Normaliter zouden wij rond deze tijd een kadernota bespreken die het college dan uitwerkt in de begroting, maar door het coronatijdperk leven we in onzekere tijden en weet eigenlijk niemand welke kant het opgaat. Intussen maakt de gemeente veel kosten met ondersteuning aan oa. ondernemers die hard worden getroffen door de crisis. Daar komt ook bij dat er veel inkomsten gemist worden omdat verhuuropbrengsten van gemist worden. Al met al heel moeilijk om een goede voorspelling voor 2021 te doen. Het college stelde dan ook voor om stapsgewijs naar de begroting 2021 te gaan. En dat vinden wij een goed idee. Wij gaven het college wel mee dat al onze inwoners voldoende zorg moeten krijgen en dat de stad ook goed onderhouden moet blijven. We moeten vooral de kinderen en jongeren niet vergeten in deze tijden.

Ook in deze vergadering waren er veel moties en amendementen. En ook deze stukken varieerden van racisme en discriminatie tot en met oproepen om tekorten in de begroting te dichten. Wij hebben met name gesproken over de motie van oa. de PvdA om niet meer aanwezig te zijn bij de intocht van Sinterklaas als er alleen zwarte pieten zijn. De burgemeester gaf aan dat hij in gesprek was met de organisatie en ook graag in gesprek bleef. Hij ziet ontwikkelingen die hij wil stimuleren en gooit de deur liever niet keihard dicht. Dat waren wij volledig met hem eens. We moeten niet proberen om de wereld in één jaar te veranderen. We moeten elkaar ook tijd geven om veranderingen door te voeren. Na afloop van deze vergadering is het zomerreces van de gemeenteraad begonnen.

Vanaf deze plaats wil ik u een hele fijne zomervakantie toewensen en wij zullen ons werk begin september weer oppakken!

Martin Monrooij

fractievoorzitter