Impressie raadsvergadering 2 juli

Pijlen.png
Door Martin Monrooij op 22 juli 2020 om 11:01

Impressie raadsvergadering 2 juli

Op 2 juli vergaderde de gemeenteraad over diverse onderwerpen die op zicht geen grote politieke gevolgen hadden. We noemen oa. de financiele cijfers van WerkwIJSS , de WIl, de BGhU, VRU en GGD.

Dat zijn allemaal gemeenschappelijke regelingen die taken voor ons uitvoeren en waar wij als gemeente als lid van het bestuur aan deelnemen. Al deze stukken zijn ook nagenoeg unaniem aangenomen.

Maar daarnaast waren er nog 9 moties ingediend over onderwerpen die niet op de agenda stonden (zogenaamde moties vreemd aan de orde van de dag). De behandeling van deze moties kostte zoveel tijd dat we er maandag 13 juni voor terug moesten komen. Deze onderwerpen van deze moties liepen uiteen van aandacht voor racisme en discriminatie tot en met ze zorgen over het 5G netwerk met bijborende antennes en masten. Wij hebben geen van deze moties ondersteund omdat de meeste overbodig waren.

Er was ook nog een motie om de vriendschapsbanden met onze voormalige zusterstad Pulawy in Polen te verbreken vanwege de invoering van een LHBT vrije zone in die stad. Vooropgesteld dat wij ook tegen elke vorm van discriminatie en racisme zijn en wij het invoeren van dergelijke zones volstrekt verwerpelijk vinden, vroegen wij ons toch af of dit wel zo’n verstandige motie was. Als je banden verbreekt, ben je niet meer met elkaar in gesprek en zal er voor de LHBT gemeenschap niets veranderen. Het zou eerder kunnen verslechteren. Ze zouden immers de schuld kunnen krijgen van het verbreken van de banden. Maar de gemeenteraad wil dat deze motie aangenomen zou worden. Om niet als spelbreker te boek te staan, hebben we besloten om deze motie te steunen, maar twijfelen nog steeds of de motie nu wel of geen goed signaal is. Inmiddels heeft dit besluit de (internationale) pers bereikt en is er enigszins boos uit Polen gereageerd. Dat was uiteraard te verwachten.

Martin Monrooij

fractievoorzitter