Aardwarmte in Nieuwegein?

vragen.jpg
Door Ineke Schiltkamp op 31 januari 2021 om 19:34

Aardwarmte in Nieuwegein?

Ongeveer 2 tot 3 km diep onder de grond zit water dat een temperatuur heeft van tussen de 60° en 90°C. Dit water zou kunnen worden opgepompt en gebruikt om onze huizen te verwarmen. Ongeveer anderhalf jaar geleden is Warmtebron Utrecht daarom begonnen met verkenningen in Nieuwegein en omgeving. Zij hebben onderzocht of het mogelijk is om in onze omgeving aardwarmte te winnen. Als dat zo is, kan de stadsverwarming voor een deel (en op termijn misschien wel helemaal) verwarmd worden met aardwarmte. Dat zou voor Nieuwegein betekenen dat zij een groot deel van de energietransitie op deze manier kan realiseren.

Een groot aantal inwoners maakt zich echter erg bezorgd over deze plannen. Boren in een dichtbebouwd gebied is niet zonder risico’s en de problemen waar men in Groningen mee te maken heeft, staan een ieder scherp op het netvlies.

Warmtebron Utrecht is een commerciële partij. Zij kan niet naar aardwarmte gaan boren als zij geen vergunning van de gemeente Nieuwegein krijgt om dit op Nieuwegeins grondgebied te doen. De gemeenteraad moet toestemming geven bij het vaststellen van de locatiekeuze.

In de vergadering van 28 januari jl. bespraken we welke afwegingscriteria de gemeenteraad bij deze keuze wil hanteren. Er lag een voorstel op tafel, dat voor alle raadsleden volstrekt onvoldoende was om goede afwegingen mee te kunnen maken. De raad wilde meer betrokken zijn en heldere meetbare en meer specifieke afwegingen kunnen maken. Als raad willen wij dat de veiligheid van onze inwoners en de belangen van de stad goed worden meegewogen in de keuzes die voor ons liggen. De raad heeft daarom unaniem een amendement ingediend, waarin de wethouder wordt opgedragen om tot betere criteria te komen en daar de raad en de inwoners goed bij te betrekken. Wij hebben van harte meegedaan met dit amendement en ook een lijst met een aantal aandachtspunten meegegeven aan de wethouder.

Waar de raad vaak verdeeld is over allerlei onderwerpen, was het deze keer een uniek proces om in gezamenlijkheid te komen tot dit amendement. De wethouder moet nu stappen gaan nemen om met de stad en de raad tot betere afwegingscriteria te komen. Aan de hand van deze criteria kan het gesprek over aardwarmte en locatiekeuze dan weer verder worden gevoerd.