Thema Avond: Wonen en Ouderen

profiel foto
Door Webredactie Nieuwegein op 23 juni 2021 om 15:47

Thema Avond: Wonen en Ouderen

Op 17 mei organiseerden we onze tweede thema-avond van 2021. Over Senioren en Wonen. Kees Duijvelaar, voorzitter van de Katholieke Ouderen Bond (KBO) in IJsselstein, Lopik en omstreken gaf aan de bijna 20 digitaal aanwezigen een bevlogen inleiding op het thema.

Hij ging in op de vergrijzing, die ook in Nieuwegein en IJsselstein de komende jaren doorzet. De senioren van nu en straks zijn zeker geen "bejaarden" meer. Ze zijn actiever en nemen langer deel aan het sociaal-maatschappelijke, culturele en recreatieve leven. Ze zijn erg belangrijk voor de economie in hun werk als bijvoorbeeld vrijwilliger en mantelzorger. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er een voldoende gevarieerd aanbod van woon- en woon/zorgvoorzieningen voor ouderen komt, zo betoogde onze spreker.

Senioren die verhuizen laten een woning achter voor starters en gezinnen. Daarom is het belangrijk dat er genoeg aanbod is aan woningen voor senioren, maar ook goede begeleiding. Want verhuizen uit je vertrouwde omgeving, uit een betaalbare woning, is een grote stap. Niet alleen financieel, maar ook emotioneel.

De gehele presentatie die Kees heeft gegeven kunt u via deze link vinden. Na de presentatie volgde een levendige discussie waarin we ondere hebben gesproken over gemengde woonvormen waar senioren samen met jongeren en gezinnen leven en over concrete stappen die de gemeente zou kunnen zetten in het begeleiden van senioren naar een nieuwe woning.