De regionale energiestrategie 1.0

zonneveld in Nieuwegein.jpg
Door Ineke Schiltkamp op 24 september 2021 om 11:30

De regionale energiestrategie 1.0

In de raadsvergadering van 23 september 2021 heeft de Nieuwegeinse gemeenteraad de regionale energiestrategie 1.0 (RES 1.0) vastgesteld. Deze RES 1.0 is een dik document dat is opgesteld en voorbereid in afstemming tussen 21 overheden: 16 gemeenten, de provincie en vier waterschappen (de U16) In de RES 1.0 doen zij een voorstel om aan de opdracht van het rijk te voldoen om in 2050  voor 95% aan CO2-reductie te realiseren. Nieuwegein wil in 2040 energieneutraal zijn.

De RES 1.0 is een eerste stap in dat proces en als vervolg hierop zal weer hard gewerkt gaan worden om tot overeenstemming te komen voor de RES 2.0 waarmee weer een volgende stap moet worden gezet.

In de RES 1.0 staan alle ideeën die de verschillende gemeenten hebben om te voorzien in alternatieve energie. De gemeenten hebben daarvoor zoekgebieden aangewezen om aan te geven waar zij mogelijkheden zien om alternatieve energie op te wekken. Iedere gemeente maakt daarin zijn eigen keuze. Voor Nieuwegein geldt dat er wordt ingezet op “zon op land”. Dat betekent dat er wordt gezocht naar ruimte binnen ons grondgebied waar zonnevelden kunnen worden aangelegd. Het college denkt dat wij in totaal 14 ha grond kunnen inzetten om dit te realiseren.

Tijdens het debat in de raad hebben wij onze zorg- en aandachtspunten bij het RES 1.0 nog eens aan de wethouder voorgelegd. Die gaan over de haalbaarheid van het vooral inzetten op zonne-energie; het realiseren van 50% lokaal eigendom en de communicatie naar inwoners en gemeenteraad.

Haalbaarheid:

Experts hebben aangegeven dat bij te veel zonnepanelen het elektriciteitsnet overbelast zal raken. Dit net moet dan worden uitgebreid. Dat kost veel tijd en ook veel geld. Wij hebben de wethouder gevraagd of er ook gezocht wordt naar andere bronnen, waarop zij aquathermie en geothermie noemde als eventuele mogelijkheden.

50% lokaal eigendom:

De rijksoverheid heeft een opdracht gegeven aan de gemeenten om de alternatieve energiebronnen met 50% lokaal eigendom te realiseren. Dat betekent dat het altijd mogelijk moet zijn voor inwoners om ook eigenaar van deze alternatieve bronnen te kunnen zijn. Wij hebben de wethouder gevraagd wat zij naast de participatietrajecten nog meer gaat doen om inwoners te betrekken. Daar kon de wethouder helaas geen goed antwoord op geven. We zullen dit scherp volgen wanneer er concrete plannen komen.

Communicatie:

Wij hebben aandacht gevraagd voor tijdige communicatie over de plannen die nu zijn gemaakt. Bijvoorbeeld over het feit dat IJsselstein aan onze gemeentegrenzen een zoekgebied naar windmolens heeft ingetekend in het RES 1.0. Wij zijn van mening dat de Nieuwegeinse inwoners al vanaf het eerste moment op de hoogte moeten zijn van dit soort beslissingen. De wethouder heeft toegezegd dat zij hier steeds met de gemeente IJsselstein over in gesprek is. Wij hebben daarom het amendement van de VVD, waarin dit nog eens expliciet gevraagd werd niet gesteund. Dit vanuit ons principe dat wij geen overbodige moties en amendementen ondersteunen.

Ook hebben wij aandacht gevraagd voor de communicatie naar de stad over het werk van Energie-N. Dit is een stichting die zeer goed werk verricht in het voorlichten en helpen van mensen die hun woningen willen verduurzamen. De wethouder gaf als antwoord dat de gemeente nauw samenwerkt met deze stichting en dat zij hen ruim willen ondersteunen met het geven van publiciteit.

Omdat wij als raad van mening zijn dat we goed op de hoogte moeten blijven van de overleggen in de U16 (evenals de overleggen in de U10), hebben we als ChristenUnie aan het eind van de raadsvergadering een motie vreemd aan de orde van de dag aan de orde van de dag ingediend, waarin we het college oproepen om de raad actiever te informeren over deze ontwikkelingen dan zij de afgelopen periode hebben gedaan. Dit zal plaatsvinden in het blokje Regionale ontwikkelingen dat iedere maand in de raadscyclus op de agenda staat. Deze motie is unaniem aangenomen.