Impressie Kaderraad 2023

Madelon op de markt (IMG_1539).jpg
Door Madelon Voorthuijsen op 14 juli 2023 om 18:47

Impressie Kaderraad 2023

Algemene beschouwingen (bespreking jaarrekening 2022 en kadernota 2024)

Wij vinden het als CU-partij belangrijk dat we voor ogen houden waar het nu precies om draait in de politiek, namelijk de mensen in onze stad. In de bijbel vind ik mooie voorbeelden waarbij er omgezien wordt naar de ander. Jezus, de Zoon van God, is bijvoorbeeld vaak te vinden bij de menigte die hij toespreekt. Maar wat ook centraal staat is de ontmoeting met die ‘ene’. Die ‘ene’ die in nood is en geen perspectief meer heeft. Die buitengesloten is van de maatschappij. Jezus ontmoet die ‘ene’ en verlost die persoon van het lijden. Voor mij de ultieme inspiratie om altijd te blijven kijken naar de persoon achter een casus, indicatieaanvraag of klacht of welk verhaal dan ook.

Madelon Voorthuysen heeft in het kader van de algemene beschouwingen over de volgende aandachtpunten gesproken:

Het zijn bewogen jaren, we zijn de ene crisis nog niet te boven of de nieuwe uitdagingen staan alweer op ons te wachten. We zien dat het college en de ambtenaren hard werken aan de verantwoordelijkheden die hen te wachten staan. En ik zie en weet dat wij als raad, daar graag in willen meedenken en bijsturen. We hopen dan ook dat de jaren die deze raadsperiode nog overblijven, we groeien in ‘het samen doen’ en het vertrouwen naar elkaar. Dit niet enkel in woord maar juist ook in daad.

Madelon heeft aandacht gevraagd voor versterking van de plannen in het sociaal domein. Er zijn veel berichten uit de media en andere onderzoeken waaruit blijkt dat het helemaal niet zo goed gaat met zorg en welzijn. Wij vinden dan ook dat er te weinig aandacht is voor dit domein op onze raadsagenda. We denken dat er veel verbeteringen mogelijk zijn. Als het bijvoorbeeld gaat om zorg en begeleiding; laat consulenten die de indicaties stellen vrij om te handelen in de ‘geest van de wet’. Om te komen tot oplossingen die wellicht later geld of maatschappelijke winst opleveren. Kijk naar de toegang van zorg en of dit de doelgroep op de juiste manier bedient. Het aantal dak- en thuislozen groeit ook nog steeds, en ook de kosten van de geestelijke gezondheidszorg. Deze stijging houdt deels verband met verslaving aan drugs die sinds de jaren ‘70 een steeds groter probleem zijn geworden in ons land. Hierbij kan je ook een link maken met financiële problematiek. En vergeet niet de criminaliteit die daarmee gepaard gaat.

Verder hebben we met betrekking tot het  groen in de gemeente de toezegging gekregen van het college dat de ontwikkelingen van de hoeveelheid groen en de kwaliteit daarvan (dat wordt bijgehouden in het groenbeheerplan) voortaan ook in de jaarrekening terugkomt.

Ten aanzien van de dekking van de verbouwing door Verbindion zijn wij kritisch. Wij zijn nu van mening dat geld dat in principe voor de groei van de stad bedoeld is, nu ingezet wordt voor sportfaciliteiten.

Het financieel meerjarenperspectief is niet positief. Daarom zijn wij blij dat het college werkt aan een plan van aanpak ter verbetering. We hopen dat we hier als raad, zoals beloofd, goed in worden meegenomen, zodat het financiële perspectief van de Gemeente Nieuwegein verbeterd kan worden.

Labels: