Raadsvergadering 26 januari 2023

Madelon op de markt (IMG_1539).jpg
Door Madelon Voorthuijsen op 27 januari 2023 om 19:04

Raadsvergadering 26 januari 2023

Het was de eerste vergadering van het jaar en de sfeer zat er goed in. Al eerder hadden we gesproken in de commissie over het Recreatieschap Stichtse Groenlanden. Zij zitten in een transitieperiode waarin oa. Staatsbosbeheer zal werken aan verbetering van de bedrijfsprocessen.

De kadernota waar het afgelopen donderdag over ging is wat ons betreft een prima stuk. Gezien de organisatie nog in een transitieperiode zit, zijn wij wel benieuwd hoe deze periode straks afgesloten wordt. En of dit naar tevredenheid is. Tijdens de AvdS bracht onze fractie ter sprake dat er in de concept zienswijze onder kanttekening 1.1 het bestuur al aangeeft dat het een uitdaging is om tot het weerstandsvermogen van 1 te komen. Er werden in hetzelfde stuk echter geen zorgen vermeld over het weerstandsvermogen. En laat nu de zienswijze bij uitstek de tool zijn voor de gemeenteraad om haar mening en advies mee te geven. De wethouder gaf toen zelf aan hier wel iets over op te willen nemen in de zienswijze. Maar dit was procedureel natuurlijk niet mogelijk. In de bijlagen van Stichtse Groenlanden zelf wordt er wel aandacht aan het risico van het weerstandsvermogen besteed. Maar wij vinden dat een zienswijze juist het middel is om hier meer daadkracht achter te zetten en dienden daarom een amendement in op dit punt. Dit amendement is aangenomen.

Daarnaast diende het CDA nog een motie vreemd in betreft het Nijpelsplantsoen. Wij hebben eerst de beantwoording afgewacht van de wethouder. We delen de zorgen van het CDA over o.a. het proces, de communicatie en de inhoud van de stukken, maar we vonden deze motie te ver gaan. Als je nu weer gaat kijken of er nog een ander scenario mogelijk is, dan zou dit wellicht een jaar vertraging opleveren en dat kunnen we de bewoners van het Nijpelsplantsoen ook niet aandoen.