Geen balans in de Nieuwegeinse woningvoorraad

Door Ineke Schiltkamp op 27 april 2019 om 22:00

Geen balans in de Nieuwegeinse woningvoorraad

In Nieuwegein bestaat 31% van de huurwoningen uit sociale huur. Toch blijft de druk op deze sector hoog en zijn er lange wachtlijsten om aan een woning te komen. Dat is zorgelijk. Wanneer sociale huurders meer gaan verdienen of wanneer senioren hun (goedkope) koopwoning willen verlaten, zouden zij kunnen doorstromen naar een vrije sector huurwoning. Maar dat gebeurt in de praktijk te weinig want in Nieuwegein bestaat maar 9% van de huurwoningen uit zogenaamde middeldure woningen. Het is dus heel moeilijk om aan zo’n woning te komen.

Er is niet veel ruimte meer in de stad om er voor te zorgen dat er meer middeldure woningen worden gebouwd. Daarom was de aanvulling op de woonvisie naar onze mening een kans om hier iets aan te doen. Wij hebben er voor gepleit om in te zetten op de realisatie van veel middeldure woningen.

Helaas denkt de coalitie hier anders over. In de aangevulde woonvisie wordt nog steeds een voorwaarde ingebouwd van 30% sociale huur en er worden voor de realisatie van middeldure woningen alleen streefgetallen gebruikt. Bovendien liggen deze streefgetallen zo laag dat het uiteindelijke percentage middeldure woningen in Nieuwegein maar net boven de 10% uit kan komen. Dat is veel te weinig om de problemen op te lossen.

Wij hadden verwacht een medestander te vinden in het CDA, die in hun verkiezingsprogramma spraken van 25% sociale woningbouw en grote inzet op middeldure woningen. Ook de VVD heeft zich hier in het verleden duidelijk over uitgelaten. Het was daarom teleurstellend dat deze partijen de coalitiebelangen zwaarder hebben laten wegen dan hun verkiezingsbeloften.

De aanvulling op de woonvisie is aangenomen en dat betekent dat er in plaats van 3500 extra woningen er 5000 extra woningen moeten worden gerealiseerd. Als die woningen klaar zijn en Nieuwegein helemaal is volgebouwd, is de kans om nog middeldure woningen te realiseren er niet meer. Helaas is de mogelijkheid om de woningvoorraad in Nieuwegein meer in balans te brengen hiermee verloren gegaan.

Labels: