Raadsvergadering 7 november 2019

Door Martin Monrooij op 8 november 2019 om 16:47

Raadsvergadering 7 november 2019

De behandeling van de begroting 2020  was dit keer geen lange zit die al in de middag begon. Sinds de algemene beschouwingen bij de Kadernota in de maand juli worden gehouden, is de behandeling van de begroting een stuk minder interessant. De inhoudelijke keuzes worden nu bij de kadernota gemaakt. Onze inbreng bij de begroting kunt u elders op de website lezen. Er lagen niet veel moties op tafel. Uiteindelijk is maar over twee moties gestemd. We hebben ook met de begroting ingestemd. Er lagen geen grote bezwaren om tegen de begroting te stemmen.

Toch gingen we niet met een vrolijk gevoel naar huis. Vorig jaar hadden wij het college met een motie opgeroepen om in de begroting streef- en realisatiecijfers op te nemen voor de woningen met een middeldure huur. Daarvan hebben we een tekort in Nieuwegein. Er staan wel cijfers voor de sociale huurwoningen (die we maar blijven doorbouwen), maar voor middeldure huur zijn er geen cijfers bekend en dat terwijl het college zelf ook zegt dat we hier grip op moeten krijgen. Tot onze verbazing zijn deze cijfers niet opgenomen in de begroting. Het college heeft de uitspraak van de raad gewoon naast zich neergelegd. Sterker nog, er werd mij gewoon gezegd dat als ik die cijfers er in wil hebben, wij maar een amendement op de begroting moesten indienen. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. De begroting wordt door het college namens de raad opgesteld en de raad bepaalt uiteindelijk. Dus het college had de cijfers er gewoon in moeten zetten. De raad moet er op kunnen vertrouwen dat het colleges gewoon moties uitvoert. Wij zijn geen rechercheurs die alles na moeten lopen. Maar kennelijk werkt het bij dit college anders.

Gezien het late tijdstip van de avond had ik geen zin meer om een schorsing te vragen en een amendement te schrijven. Maar de houding die het college richting de raad uitstraalde op dat moment, beviel mij allerminst.

Het laatste woord is hier nog niet over gezegd.

Martin Monrooij,

Fractievoorzitter ChristenUnie Nieuwegein