Impressie raadsvergadering 12 december 2019

Euro bankbiljetten.jpg
Door Martin Monrooij op 14 december 2019 om 13:48

Impressie raadsvergadering 12 december 2019

Op donderdagavond 12 december vergaderde de gemeenteraad onder ander over de gebiedsvisie van City Plaza met het bijbehorende financiële plaatje.

In de gebiedsopgave zitten twee delen die op onze goedkeuring kunnen rekenen. Dat zijn de inzet op het bouwen van 300 middeldure woningen en de inzet op duurzaamheid. Wij zijn blij dat er middeldure woningen komen, maar op het totale aantal woningen is 300 nog net geen 20%. Er kan dus nog wat bij. Bij de duurzaamheid staan er hoge ambities in de visie, maar de vraag of de ambities allemaal haalbaar zijn en of het beschikbare budget uit het duurzaamheidsfonds toereikend zal zijn.

Maar onze grootste zorg zit bij de financiën.

In 2002 (ik was toen net wethouder van Financiën) werd bekend dat het tekort van de toenmalige binnenstadsplannen (IOB) was opgelopen tot ruim 80 mln. De gemeenteraad vond dat onacceptabel. Dat was de start van een driejarig traject waarin heel wat dromen en wensen zijn verdwenen en er een uitgedund programma is vastgesteld dat uiteindelijk het OOB geworden is. Dat OOB had een tekort van ongeveer 48 mln. Dat vond de gemeenteraad maximaal acceptabel. Maar dit plan heeft een tekort van 16,6 miljoen en intussen is het tekort van de Binnenstad opgelopen naar 66 of 71 mln. De telling is ons nog niet helemaal helder. De grote vraag is: willen wij als gemeenteraad zoveel geld uitgeven in een relatief kleine vierhoek van Nieuwegein?

Waarom zoveel miljoenen in het centrum uitgeven, terwijl er nog zoveel andere uitgaven op ons liggen te wachten bij bv. betere buurten of het sociaal domein. Die kunnen de miljoenen ook gebruiken. Waar ligt de grens van wat in het centrum willen uitgeven? Voor de ChristenUnie is dat niet het bedrag van 66 of 71 mln. Dat is iets dat wij niet kunnen verkopen aan de inwoners van onze stad. Hoe mooi en fantastisch de plannen ook zijn. Die grens ligt bij ons lager. Moeten we als Nieuwegein nu niet eens keer leren dat de tering naar de nering gezet moet worden. Dit plan slokt meer dan 60% van de reserve van het grondbedrijf op. Is dat wat de gemeenteraad wil? Gaan we terug naar 2002? Mag het nu allemaal wel?

Helaas kregen wij geen enkele reactie van andere partijen op ons betoog. Niemand vond het tekort een probleem.

Toch raar. Als de bibliotheek € 20.000,= meer wil hebben, worden er grote woorden gebruikt. Als we € 16,6 mln meer in de Binnenstad pompen, geloven we het wel.

Wij hebben uiteindelijk tegen het voorstel gestemd: mooi plan, maar kost te veel geld.

Martin Monrooij,

Fractievoorzitter ChristenUnie