Initiatiefvoorstel verduurzaming particuliere woningen

Zonnepanelen
Door Ineke Schiltkamp op 29 oktober 2019 om 14:00

Initiatiefvoorstel verduurzaming particuliere woningen

De fracties van SP, D66 en CU hebben het afgelopen anderhalf jaar samengewerkt aan het initiatiefvoorstel verduurzaming particuliere woningen. Zij geven in dit voorstel een oplossing voor de ondersteuning die de gemeente kan leveren bij het verduurzamen van particuliere woningen. Een belangrijk onderdeel daarvan is isolatie. In een in te richten loket kunnen inwoners terecht met vragen en vinden zij oplossingen die toepasbaar zijn op hun persoonlijke situatie. Met ondersteuning van een deskundige ambtenaar en met behulp van modules kan iedere inwoner passende oplossingen voor de eigen woning vinden, waarna hij zelf aan de slag kan om deze oplossingen uit te voeren.

Van alle maatregelen die nodig zijn om met het veranderende klimaat om te gaan, is het verduurzamen van particuliere woningen een belangrijke en complexe opgave. De overheid heeft weinig mogelijkheden om dit zelf aan te pakken, maar het is natuurlijk wel mogelijk om inwoners daar zo goed mogelijk bij te ondersteunen. In de raad van Nieuwegein is men het er over eens dat er een duurzaamheidsloket moet komen, zodat de inwoners een plek hebben waar zij met hun vragen terecht kunnen.

Een probleem hierbij was dat er door het college geen financiële middelen beschikbaar werden gesteld om een dergelijk loket goed in te richten. Het college wil vooral online, telefonisch en met vrijwilligers werken.

Vorige week werd bekend dat er vanuit het rijk een subsidie beschikbaar komt waarmee gemeenten inwoners kunnen ondersteunen en adviezen kunnen verzorgen op het gebied van verduurzaming van eigen woningen. Ook werd bekend dat er mogelijk een asbestfonds in het leven zal worden geroepen. Dit is een kans voor de gemeente Nieuwegein om de benodigde financiering van het duurzaamheidsloket te realiseren. Het is echter kort dag, de aanvraag moet voor 14 november zijn ingediend en het loket zoals het college dat wil inrichten is nog niet uitgewerkt.

In de raadsvergadering van 17 oktober jl. hebben de SP, D66 en CU hun initiatiefvoorstel aangeboden aan de raad. Daarop hebben zij het college verzocht om dit uitgewerkte voorstel te betrekken bij zowel het inrichten van het duurzaamheidsloket, bij het aanvragen van de genoemde subsidie en bij een mogelijke deelname aan het asbestfonds. Zo heeft de gemeente Nieuwegein een grotere kans om de benodigde financiële dekking voor het duurzaamheidsloket te realiseren.

Een overweldigende meerderheid was het eens met SP, D66 en CU. Het college is nu aan zet om de subsidieaanvraag te doen en het duurzaamheidsloket verdergaand uit te werken.

Ineke Schiltkamp,
Raadslid ChristenUnie Nieuwegein