Raadsvergadering januari 2020, beëdiging nieuwe griffier en duidelijkheid over Betere Buurten

Nederlandse wijk.jpg
Door Ineke Schiltkamp op 24 januari 2020 om 16:54

In de eerste raadsvergadering van dit nieuwe jaar stonden 16 punten op de agenda. De burgemeester was afwezig, waardoor Martin Monrooij als plaatsvervangend voorzitter de raad mocht voorzitten. Hem viel de eer te beurt om naast een drietal commissieleden ook onze nieuwe raadsgriffier, de heer Jan Karens, te mogen beëdigen.

De griffier gaat op 17 februari beginnen met zijn taken en de beëdiging moet voor die datum hebben plaats gevonden. In de schorsing hebben we hem gelukgewenst met deze stap en onze verwachting op een goede samenwerking uitgesproken.

De verdere agendapunten liepen uiteen van een bestemmingsplan in City, parkmanagement in het Klooster, verordening m.b.t. sociaal medische kinderopvang, diverse zienswijzen op kadernota’s van gezamenlijke regelingen en enkele moties vreemd aan de orde van de dag. Een initiatiefvoorstel rondom vrachtwagenparkeerplaatsen is verplaatst en wordt vermoedelijk volgende maand behandeld.

Ook stond er een subsidieaanvraag op de agenda waarmee de gemeente kans maakt op een landelijke bijdrage aan het project Betere Buurten. Met de subsidieaanvraag stelde de raad meteen de twee volgende Betere Buurten vast. Onze fractie is van mening dat de afweging rond de keuze van de betreffende buurten op een transparante en eerlijke manier moet gebeuren. Dat is echter lastig omdat de raad geen overzicht heeft van alle 64 buurten in Nieuwegein en ook geen inzicht heeft in de problematiek die daar wel of niet speelt. Wij dienden daarom een motie in waarin we om een dergelijk overzicht vroegen en waarin we ook vroegen om in hetzelfde overzicht aan te geven welke buurten er in de eerstkomende jaren prioriteit hebben om als Betere Buurt te worden aangepakt. Wij wilden dat deze keuzes met de raad worden besproken en door de raad worden vastgelegd. De motie is aangenomen met 18 stemmen voor en 10 stemmen tegen. Daardoor kunnen wij voor de zomer 2020 een dergelijke lijst tegemoet zien.

Bij de verordening m.b.t. sociaal medische kinderopvang dienden wij ook een motie in, waarover in een ander artikel op deze website wordt geschreven. Deze motie is unaniem aanvaard, al met al een mooi resultaat dus.

Om half twaalf zat de vergadering er op en fietsten wij over gelukkig goed gestrooide fietspaden weer naar huis. De volgende raadsvergadering is op donderdagavond 20 februari.

Ineke Schiltkamp.