Raadsvergadering donderdag 20 februari 2020

vreeswijk2
Door Martin Monrooij op 21 februari 2020 om 13:16

Raadsvergadering donderdag 20 februari 2020

Op donderdag 20 maart kwam de raad opnieuw bijeen. Ditmaal voor de reguliere vergadering. De raad begon met het afscheid nemen van collega Patricia Nowak van de SP. Vanwege gezondheidsproblemen moest zij helaas stoppen met het werk. Wij wensen haar alle goeds toe.

Als vervolg op de discussie rondom het wandelpad aan de Morsebaan moest in deze vergadering besloten worden over de onttrekking van het pad aan de openbaarheid. Dat was nodig omdat het pad ten eerste niet meer bestaat en ten tweede omdat de grond verkocht wordt aan Scholman.

Door alle verwikkelingen in dit dossier kon de raad niet anders meer besluiten dan om in te stemmen.  Naar aanleiding van deze situatie diende Ineke Schiltkamp namens onze fractie een motie in waarin het college werd opgeroepen om de raad eerder te informeren als er grond verkocht wordt of gaat worden waarbij een onttrekkingbesluit door de raad genomen moet worden, zodat de raad nog een keuzemogelijkheid heeft. Het college kon zich hier van alles bij voorstellen. De motie werd met 29 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen. Goed werk van Ineke!

Daarnaast wilde het college een voorbereidingsbesluit nemen voor een bestemmingsplan rondom alle standplaatsen in Nieuwegein. Standplaatsen zijn mogelijkheden voor ambulante ondernemers om hun waar buiten winkels te verkopen. Denkt u hierbij aan de bloemenman of visboer bij het winkelcentrum of de patatkraam op een bedrijventerrein. Het college had echter in januari een besluit genomen om de 28 bestaande standplaatsen met behulp van een sterfhuisconstructie te verminderen naar 17. Als reden werd aangevoerd dat de veiligheid in het geding was op sommige plaatsen omdat de verkoopkarren en kramen te groot worden. De ChristenUnie was het hier niet mee eens en diende samen met PvdA, SP, Groep Verdam en ieders Belang een amendement in om deze vermindering terug te draaien. Er ontstond een levendig debat waarbij ondernemerspartij bij uitstek VVD zich achter het college schaarde en de ChristenUnie als verdedigers voor de ambulante ondernemer moest optreden. Het college ontraadde het amendement ten stelligste maar wist met de argumenten de raad niet te overtuigen. Als voorbeeld werd de zeer gewaardeerde bloemenkraam op het winkelcentrum Hoog Zandveld aangevoerd. Die zou te zijner tijd weg moeten vanwege de veiligheid. Het college kon niet overtuigen. Het amendement is met 23 stemmen voor en 10 stemmen tegen aangenomen. Tegen stemde de VVD en het CDA.

Al met al kijken we tevreden terug op deze raadsvergadering!

Martin Monrooij,

Fractievoorzitter ChristenUnie Nieuwegein