Oud raadslid J.H. (Job) Hoegée overleden

Job Hoegee.jpg
Door Martin Monrooij op 28 maart 2020 om 17:22

Oud raadslid J.H. (Job) Hoegée overleden

Donderdagmorgen 26 maart kreeg ik de mededeling dat op 88-jarige leeftijd onze oud-fractievoorzitter Job Hoegée in alle kalmte en rust en in vol vertrouwen op zijn Schepper is overleden.

Met zijn overlijden wordt een periode afgesloten die voor onze fractie als geheel, maar zeker ook voor mij persoonlijk heel belangrijk is geweest.

Job was  van 1958 tot en met 2010 lid van de gemeenteraad. Daarvan was hij 40 jaar lang van de SGP fractie en 12 jaar lang lid van de gecombineerde SGP/ChristenUnie fractie.

Hij was een markant raadslid, een echte volksvertegenwoordiger in de meest letterlijke zin des woords. Elke Nieuwegeiner kon bij hem in de werkplaats achter zijn fietsenwinkel naar binnen lopen om vragen te stellen of een probleem voor te leggen.

Er stond altijd een stoel klaar als je even wilde praten.

Job heeft een belangrijke rol gespeeld in de start van mijn politieke loopbaan. Ik begon in 1994 onder zijn begeleiding als jong commissielid. We hielden ons fractie overleg vaak in de werkplaats. Terwijl Job aan een fiets stond te sleutelen, vertelde ik wat ik in de raadsstukken had aangetroffen. We hebben 16 jaar lang samengewerkt en er is nooit een onvertogen woord tussen ons gevallen. We respecteerden elkaar en gaven elkaar de ruimte om ieder op zijn eigen wijze ons standpunt naar voren te brengen.

Job heeft ook veel voor Nieuwegein betekend. Hij heeft de ontwikkeling van een klein dorp aan de lek met 3.000 inwoners zien groeien tot een stad met meer dan 60.000 inwoners. De opheffing van zijn geliefde gemeente Vreeswijk deed hem zeer, maar hij heeft zich voor gemeente Nieuwegein net zo hard ingezet.

Ik wens de familie Hoegée in deze dagen van verdriet heel veel sterkte toe. Het verdriet is des te groter nu we door het coronavirus geen gelegenheid hebben om te condoleren of de afscheidsdienst bij te wonen.

Onze fractie zal dinsdag 31 maart in gedachte bij de rouwdienst en de begrafenis aanwezig zijn.

Ik denk in dankbaarheid aan Job Hoegée terug en sluit af met de bekende priesterlijke zegenbede die ik de nabestaanden graag toewens:

De Heere zegene u, en behoede u! De Heere doe Zijn aangezicht over u lichten, en zij u genadig! De Heere verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede!

Martin Monrooij,

Fractievoorzitter ChristenUnie Nieuwegein