Impressie raadsvergadering 28 mei, 2 juni en 4 juni

Biljetten.jpg
Door Martin Monrooij op 8 juni 2020 om 11:43

Impressie raadsvergadering 28 mei, 2 juni en 4 juni

Ja, u leest het goed. Een impressie van één raadsvergadering in drie avonden. De agenda was kennelijk zo lang dat de raad met het digitaal vergaderen drie avonden nodig had om de agenda af te werken.

Was de agenda nou werkelijk zo vol of had het ook sneller gekund? Ik denk eerlijk gezegd dat laatste. Er zaten agendapunten bij waarbij ik echt dacht, moeten we hier nu zo lang over doorpraten.

Er blijven altijd partijen die graag aan het woord zijn en aan hun achterban willen laten zien dat ze goed bezig zijn. Dat laatste betwijfel ik overigens.

Een voorbeeld van een volstrekt overbodig onderwerp was de motie van oa. de VVD over extra steun aan ondernemers in onze stad. Dat onderwerp duurde maar liefst 40 minuten en aan het einde werd de motie ingetrokken. Kortom, 40 minuten praten over een onderwerp waarop al op voorhand duidelijk was dat het college al het mogelijke deed om de ondernemers in Nieuwegein ter wille te zijn. Desalniettemin meende enkele partijen dan toch een motie te moeten indienen en daarover te praten. Die dan later weer wordt ingetrokken omdat er al genoeg gedaan werd. Zucht….. ja, zo houd je de raad wel bezig. Ander voorbeeld is een motie van Ieders Belang om de gemeentelijke belastingtarieven te verlagen vanwege de coronacrisis.  Er is op dit moment totaal geen zicht op de inkomenseffecten van onze inwoners en er zijn nog geen signalen binnen gekomen dat groepen hun gemeentelijke belastingen niet kunnen betalen. Waarom dan zo’n motie indienen? Ook deze motie stierf een snelle dood. Slechts ondersteund door een paar mensen werd hij verworpen en waren we weer 20 minuten verder. Ja, zo duurt het wel drie avonden.

Voor ons was het belangrijkste onderwerp het vrijgeven van de gelden voor het nieuwe Sportpark Parkhout/Zandveld. U weet dat wij altijd tegen deze ontwikkelingen zijn geweest. Uiteraard zijn wij voor een mooi sportpark, maar dit kosten van dit park lopen echt de spuigaten uit. Er was al € 6 mln voor uitgetrokken die betaald moet worden uit woningbouw in Rijnhuizen. Nu komt er nog een kostenoverschrijding van ruim € 3 mln bij. Dat geld moet uit allerlei hoeken en gaten van de begroting komen. Het zag er allemaal niet degelijk uit. Maar ja, de coalitie wilde het college niet afvallen, dus de raad ging met dit voorstel akkoord. De oppositie stemde bijna voltallig tegen. Voor ons was er nog een heikel onderwerp rondom de BTW problematiek. Het is in onze ogen maar zeer de vraag of de gemeente de BTW van een deel van dit project kan terugkrijgen van de Belastingdienst. Wij dienden daarom een motie in dat niet eerder gebouwd kan worden voordat hier duidelijkheid over is. Helaas werd ons amendement verworpen met 17 stemmen tegen en 15 stemmen voor. Ik hoop voor de gemeente dat wij ongelijk hebben, anders moet er nog meer geld bij dit sportpark. Wordt Vervolgd!

Martin Monrooij,

Fractievoorzitter ChristenUnie.