Regionale Energie Strategie U16

Ineke (IMG_1461).jpg
Door Ineke Schiltkamp op 15 juni 2020 om 10:15

Regionale Energie Strategie U16

Om invulling te geven aan het klimaatakkoord zijn in heel Nederland RES-en ingesteld. In de regio Utrecht gaat het om de RES U16. U16 staat voor 16 gemeenten in de regio Utrecht, waarvan Nieuwegein er één is.

Er wordt samengewerkt met een groot aantal partners. Een overzicht van alle deelnemers aan het samenwerkingsverband van de RES U16 is te vinden op de website van de RES regio Utrecht.

De Nieuwegeinse raad heeft het conceptbod van de RES U16 vastgesteld in de vergadering van 2 juni 2020. In dit bod wordt door de regio een overzicht gegeven van alle mogelijkheden die onderzocht zullen worden om bij te dragen aan het klimaatakkoord. Die gaan dus niet alleen over Nieuwegein, maar ook over de andere 15 gemeenten. De RES U16 is een document waarin staat hoe in de energieregio U16 de energiestrategie zal worden vormgeven. In onze regio lijkt het haalbaar om 1,8 TWh aan duurzame energie te realiseren. De ambitie van Nieuwegein is onderdeel van dit bod.

Bij de bespreking van het onderwerp werd het debat gevoerd over de bijdrage die de gemeente Nieuwegein aan dit bod wil leveren. Ondanks dat het een conceptbod is, waarvan de haalbaarheid nog onderzocht moet worden, werden er twee amendementen ingediend om sommige zoekrichtingen al bij voorbaat uit te sluiten. Zo was er een amendement dat boringen voor het onderzoek naar aardwarmte wilde verbieden en een amendement dat het zoeken naar locaties voor windmolens wilde uitsluiten. Het eerste amendement is verworpen en het tweede amendement is aangenomen. Wij hebben tegen beide amendementen gestemd, omdat we van mening zijn dat iedere mogelijkheid het waard is om te worden onderzocht. In een later stadium hebben we dan nog gelegenheid om op basis van de onderzoeksresultaten deze mogelijkheden goed- of af te keuren.

Een motie om het gebruik van biomassa als tijdelijke bron te gebruiken en te beperken tot duurzaam gewonnen grondstoffen hebben wij ondersteund.

Als de RES U16 is vastgesteld door alle gemeentes, wordt deze (evenals de RES-en van alle andere regio’s in Nederland) doorgerekend door het planbureau voor de leefomgeving. Intussen wordt er binnen de RES U16 alvast verder nagedacht over de invulling. Ook burgerparticipatie zal hierbij worden ingezet.

Uiteindelijk zal dit moeten leiden tot een RES 1.0 waarin de definitieve maatregelen tot 2030 staan beschreven.