Verbouwing Atrium Stadshuis

vreeswijk2
Door Martin Monrooij op 3 december 2021 om 14:30

Verbouwing Atrium Stadshuis

Op maandag 29 november vergaderde de gemeenteraad over de plannen voor de verbouwing van het Atrium (de grote hal) in het Stadshuis. Het college vindt dat deze verbouwing nodig is omdat het Atrium te weinig levendigheid kent, veel beter benut kan worden en door de leegstand van zalen er te veel kosten op de jaarlijkse exploitatie van het Stadshuis drukt.

Wij moeten eerlijk toegeven dat de aantrekkelijkheid van het Atrium zeker verbeterd kan worden. Wij vinden het ook een goed idee dat daar de andere partners in het gemeentehuis zoals de bibliotheek daarin met de gemeente meedenken en meewerken. En het plan dat is gepresenteerd ziet er werkelijk fantastisch uit! Dus tot zover geen probleem.

Maar deze hele investering gaat bijna € 10 mln kosten en dat vinden wij veel te veel. Nieuwegein heeft dit geld niet op de bank staan, dus er moet geld voor geleend worden. En dat vinden wij niet verantwoord op dit moment. Zoveel geld aan een verbouwing uitgeven (overigens ruim 20% van het gebouw bij de bouw gekost heeft), is voor ons een stap te ver. Wij hebben dan ook aangegeven dat wij dit plan niet kunnen steunen. Hoe jammer wij dat ook vinden. Voor onze volledige bijdrage verwijs ik u naar de bijlage.

Martin Monrooij,

fractievoorzitter ChristenUnie Nieuwegein