Impressie raadsvergadering 4 juli 2019

boeken.jpg
Door Martin Monrooij op 6 juli 2019 om 14:00

Impressie raadsvergadering 4 juli 2019

Op 4 juli vergaderde de gemeenteraad over drie financiële stukken: de jaarrekening 2018, de voorjaarsnota 2019 (rapportage over de eerste maanden) en de kadernota 2020 (voorloper van de begroting 2020).

Het was geen spannende raadsvergadering. Over de jaarrekening zijn nauwelijks vragen gesteld. Die week nauwelijks af van de najaarsnota die we in november 2018 behandeld hebben. Dus daar waren we snel klaar mee.

De voorjaarsnota was ook al niet spannend. Er moesten de nodige wijzigingen in de begroting 2019 worden doorgevoerd en dat is zonder echte problemen gebeurd.

De Kadernota zou de meeste discussie hebben moeten opleveren omdat daar de plannen van het college voor 2020 in zouden moeten staan, maar zelfs die nota kenmerkte zich niet als een echt visionair document waar veel over te vragen viel. Daar komt nog bovenop dat het Rijk heeft aangekondigd dat we volgend jaar minder geld krijgen, dus die kadernota moet ook nog gewijzigd worden. U kunt onze bijdrage over deze stukken elders op deze website lezen.

Om de vergadering toch nog een beetje leuk te maken dienden diverse partijen moties. Zo hebben we toch nog leuk kunnen praten over een inclusief Nieuwegein, lachgaspatronen, bijen- en insectenvriendelijk milieubeleid, preventief fouilleren, gemarkeerde hardlooproutes door de stad en een ecologische groenstrook. Op zich leuke onderwerpen maar nauwelijks van belang voor de begroting 2020. Wat ons betreft hadden we redelijk snel klaar kunnen zijn, maar al met al hebben we toch van 14.00 uur tot 22.00 uur vergaderd.

Martin Monrooij,

Fractievoorzitter CU Nieuwegein